2 Imparati 23:25-27
Inainte
de Iosia n-a fost niciun imparat care sa se intoarca la Domnul ca el din TOATA
inima, din TOT sufletul, si din TOATA puterea lui, intocmai dupa TOATA legea
lui Moise; si chiar dupa el n-a fost niciunul ca el…
Totusi,
Domnul nu S’a intors din iutimea maniei Lui celei mari de care era aprins
impotriva lui Iuda, din pricina tuturor ce facuse Manase ca sa-L manie. Si
Domnul a zis : « Voi lepada pe Iuda dinaintea Mea, cum am lepadat pe
Israel, si voi lepada cetatea aceasta a Ierusalimului, pe care o alesesem si
casa despre care zisesem : « Acolo va fi Numele Meu » …
Iosia este
imparatul care L-a inteles cu adevarat pe Dumnezeu. Exemplul sau unic (pentru
ca nici inainte de el nici dupa el n-a mai fost nimeni asemenea lui) se remarca
tocmai prin felul sau de a trata intoarcerea lui la Dumnezeu. Iosia a inteles
ca Dumnezeu nu tolereaza jumatatile de masura. Pentru el raportarea la Dumnezeu
a fost TOTUL sau nimic. Astfel, Iosia se intoarce din TOATA inima, din TOT
sufletul si din TOATA puterea lui. Cu alte cuvinte, intreaga sa fiinta :
MINTE (inima-in multe locuri in Sfanta Scriptura termenul de inima se refera la
centrul ratiunii) DUH (suflet) si TRUP
(puterea lui) a consacrat-o Domnului si implinirii INTREGII Sale voi lasate in
legea scrisa de Moise.
Iosia
ajunge la domnie nu la multa vreme dupa moartea lui Manase, cel mai longeviv
imparat al lui Iuda. El domnise 55 de ani peste
facand ce este rau inaintea lui Dumnezeu, tarand poporul in groaznice
pacate si starnind mania lui Dumnezeu care acum statea gata sa izbucneasca.
Ei bine,
o astfel de intoarcere de 180 de grade am fi spus ca astepta Dumnezeu de multa
vreme de la un imparat al lui Iuda. Un om care sa calce pe urmele
« tatalui sau David » si sa ridice ocara lui Ieroboam, fiul lui Nabat
sau a lui Ahab fiul lui Omri de peste poporul ales. Si parca ne-am fi asteptat
ca Iosia sa fie un nou David, sau un nou Ghedeon, un nou Moise sau Iosif prin
care Dumnezeu sa-si izbaveasca poporul…
Cu toate
acestea insa, aproape socant este faptul ca Dumnezeu nu a mai putut fi intors
din mania Lui nici macar de atitudinea lui Iosia. Sentinta era rostita si avea
sa-si gaseasca implinirea cat de curand.
Bine…atunci
la ce bun ? Cu ce folos toata smerirea lui Iosia, toata curatirea
poporului de temple idolesti si altare pagane, la ce bun pierzarea tuturor
preotilor multimii de idoli, la ce bun multime de chipuri cioplite arse in
paraul Chedron ? De ce atata ravna pentru implinirea Legii lui Dumnezeu
daca judecata era deja rostita ? Iosia nu mai avea nicio sansa sa fie unul din personajele izbavitoare ale poporului care sa conduca armatele lui Iuda in biruinte extraordinare si sa ramana astfel in istorie ca un conducator viteaz de care poporul sa-si aduca amite multa vreme.
Stiti ce
invatam de la Iosia intr-o vreme aproape asemanatoare cu a lui ? Intr-o
vreme de sfarsit in care judecata lui Dumnezeu este gata sa inceapa ?
1. Imperativul
POCAINTEI este intai de toate PERSONAL. Iosia ar fi avut atatea scuze daca ar fi privit doar la contextul din
tara. Dupa aproape 60 de ani de pacat de la moartea lui Ezechia pana la el,
intr-o tara umpluta pana la refuz de idolatrie, de rau numit bine si de
compromis pana la cea ma joasa treapta Iosia intelege ca ceva trebuie sa se
schimbe. Si el era in primul rand cel ce avea nevoie de schimbare. Soarta lui putea fi diferita, si el intelege foarte bine asta. Relatia lui personala cu Dumnezeu eraprimordiala. In momentul in care Iosia aude cuvintele Cartii Legii primul lucru pe
care il face dupa ce intelege situatia grava in care se afla el si poporul,
este sa isi sfasie hainele si sa trimita pe preoti pentru a intreba pe Domnul
cu privire la cuvintele Legii in primul rand in ceea ce-l priveste pe EL.
(2Imparati 22 :13) apoi pe popor.
Iosia intelege ca nevoia de
Dumnezeu il priveste in primul rand pe el ! De multe ori ne uitam in jurul
nostru si criticam contextul in care ne aflam uitand sa incepem cu noi !
Sa nu uitam ca nu sunt departe vremurile in care judecata va incepe chiar de la
noi, de la cei ce am stat nepasatori si fara grija in Sion, in Casa lui
Dumnezeu ! Aceasta
este partea in care Iosia isi dedica TOT sufletul.
2.
POCAINTA trebuie urmata de SCHIMBARE. Si asta urgent !
De multe ori m-am gasit in fata lui Dumnezeu cerandu-mi iertare mereu si mereu
pentru aceleasi lucruri. Situatia ramanea insa la fel cand ma ridicam de pe
genunchi. Nu vi s-a intamplat? Am inteles insa mai tarziu ca lucrul asta nu e
chiar asa de normal cum mi-am inchipuit eu la un moment dat si nici atat de
explicabil prin « natura noastra umana slaba ». Si am inceput ca
odata cu cererea de iertare sa cer lui Dumnezeu si schimbare! Desi Domnul
vesteste judecata peste popor, (1Regi 22 :16-17), in ceea ce-l priveste pe
Iosia, Dumnezeu il asigura ca a auzit si
a primit rugaciunea lui si ca ochii lui nu vor vedea nenorocirea ce urma sa
vina. Raspunsul care vine de la Dumnezeu pentru Iosia ar fi fost pentru mine
unul foarte linistitor. De altfel, daca intoarcem doar o fila in urma, il vom
gasi pe Ezechia, imparatul pentru care un astfel de raspuns a insemnat usurarea
faptului ca in timpul vietii lui va fi pace. Ce gandire imatura… Iosia insa nu
sta degeaba, nici linistit pe scaunul sau de domnie multumindu-se cu ceea ce a
auzit. Nu ! In ceea ce il privea, lucrurile trebuiau sa se
schimbe ! Astfel urmatorul lucru pe
care il face indata este sa stranga intreaga conducere a poporului :
batranii, preotii si tot poporul mai apoi. In fata lor, Iosia, imparatul lor,
face un legamant inaintea Domnului prin care « se indatoreaza sa urmeze pe
Domnul si sa urmeze poruncile,
invataturile si legile Lui din toata inima si din tot sufletul lui ca sa
implineasca astfel cuvintele legamantului acestuia scrise in cartea
aceasta » (1Regi 23 :3) Urmandu-i exemplul, tot poporul intra alaturi
de el in legamant, acesta fiind momentul in care intreaga inima (minte,
ratiune) a lui Iosia se dedica 100% lui Dumnezeu.
3.
SCHIMBAREA trebuie sa fie insotita de MARTURIE. Aici, in
urma schimbarii mintii si a launtrului este partea dedicarii exterioare,
trupesti a lui Iosia. Practic acest al treilea aspect este rezultatul primelor
doua, dar in acelasi timp este si certificarea autenticitatii lor. Schimbarea
trebuie dovedita. Multi ne-am oprit la legamantul public, pe care si noi l-am
facut in apa botezului in urma cercetarii si a pocaintei. Am
marturisit schimbarea, dar am renuntat s-o mai dovedim, spunand mereu ca
interiorul conteaza si ca in interior suntem bine. Schimbarea va fi
mereu adeverita si autentificata de MARTURIA exterioara a ravnei noastre pentru
implinirea voii lui Dumnezeu prin
faptele si actiunile noastre ! Credinta fara fapte este o
credinta zadarnica si moarta spunea
apostolul Iacov in capitolul 2 al epistolei sale (vs.18-26). Daca
schimbarea lui Ioas s-ar fi rezumat la un moment inlacrimat si emotionant si la
un discurs frumos mai apoi, totul ar fi fost zadarnic si mort, un foc de paie
care s-ar fi stins odata cu instalarea automultumirii unei forme de evlavie
fara putere. Pentru Iosia insa, pocainta si schimbarea marturisita publica au fost doar
inceputul. Ravna lui pentru Casa lui Dumnezeu abia urama sa inceapa sa se
manifeste. Si citind capitolul 23 :1-28, Il vom vedea pe Iosia ca omul
care face tot ceea ce tine de el pentru a implini TOATA voia lui Dumnezeu
(scrisa in legea lui Moise) curatind Casa lui Dumnezeu si mai apoi intreaga
tara de idolatrie, sarbatorind mai apoi Pastele dupa porunca lui Dumnezeu
(lucru nemaiintamplat de pe vremea judecatorilor).
Privim
deci la Iosia, ca la un reprezentant al zilelor noastre, zile in care contextul
atat de prielnic pentru a nu face nimic si a nu lua nicio atitudine este atat
de real! Nu stiu la care stadiu esti : poate ca ai esuat la capitolul
marturiei desi sunt ani buni de cand in urma cercetarii ai intrat in legamant
cu Dumnezeu, poate sufletul tau a fost
cercetat, insa stai pe ganduri in ceea ce priveste legamantul si predarea
intregii tale ratiuni in subordinea lui Dumnezeu, sau poate ca Dumnezeu iti
cerceteaza sufletul chiar acum…nu stiu, dar stie El. Ceea ce stiu este insa ca
in zile ca ale noastre se cere o intoarcere la Dumnezeu reala in fiecare din
cele 3 aspecte : Suflet, minte si trup. Pocainta, legamant si marturie.
Insa doar cel ce e gata sa accepte intoarcerea TOTALA la Dumnezeu in toate cele
3 aspecte va putea implini TOATA voia lui Dumnezeu. Sa cautam sa fim deci
oamenii care se tin in totul totului tot numai de Domnul Dumnezeul lor !
(Deut. 18 :13)
Binecuvantari
vesnice,
Radu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu